Головний біль у підлітків: до якого спеціаліста звертатись?

Головна біль у дитини - це часта скарга з якою звертаються до дитячого невролога.

Якщо ваша дитина погано переносить навантаження, часто скаржиться на головний біль це, звичайно, викликає занепокоєння. Але думка, що головний біль лікується тільки неврологом є хибною.

У дитини болить також голова, якщо є:

• Адже такі проблеми як анемія (знижений рівень гемоглобіну),
  • хронічні захворювання внутрішніх органів (патологія печінки, шлунково-кишкового тракту, нирок),
  • гельмінтози можуть проявлятись головним болем.

Тому за наявності у дитини частого головного болю, пов'язаного з навантаженнями в школі, без чіткої локалізації, малоінтенсивними доречно в першу чергу звернутись до педіатра. Для виключення патології внутрішніх органів, як причини головного болю, лікар призначить загальні аналізи крові, сечі, копрограму, УЗД органів черевної порожнини.

У яких же ситуаціях першочерговою є консультація дитячого невролога?

Для визначення щодо цього питання, потрібно звертати увагу на характер головного болю у вашої дитини.

• Якщо дитина вночі просинається від нестерпного болю
  • або скаржиться відразу після пробудження вранці,
  • головний біль супроводжується нудотою, блюванням, порушенням зору,
  • має розпираючий характер, звертатись до дитячого невролога потрібно, не зволікаючи.

Зазначені ознаки свідчать про підвищення внутрішньочерепного тиску, що може бути симптомом пухлини головного мозку, декомпенсації деяких вроджених вад (аномалія Арнольда-Кіарі, Денді-Уокера). Для діагностики найбільш інформативним сучасним методом є магнітно-резонансна томографія (МРТ) головного мозку.

Головна біль у дитини може бути

Інша ситуація, коли необхідна допомога дитячого невролога – мігрень. Захворювання проявляється приступами головного болю, причому приступ може тривати до 72 годин.

• Для класичного перебігу мігрені характерна локалізація болю в одній половині голови, але можлива й інша локалізація: у лобній або скроневій областях.
  • Головний біль має пульсуючий характер середньої або сильної інтенсивності,
  • посилюється при звичайній фізичній активності,
  • супроводжується нудотою, блюванням, що приносить полегшення,
  • непереносимістю світла і звуків, сонливістю.

У деяких випадках приступу головного болю передує:

• поява порушень зору (яскраві блискавки, полоски, круги і т.ін. перед очима, випадіння полів зору),
  • болі у животі, відчуття заніміння,
  • «мурашок» і порушення рухів однієї кінцівки (як правило, на стороні головного болю);
  • тоді говорять про «мігрень з аурою».

Причиною головного болю є також

1. У дітей з мігренозним головним болем простежується спадкова схильність: один або й обидва з батьків страждають на головний біль.
  2.  Досить часто у підлітковому віці діти стають підвищено дратівливими, вразливими до стресових ситуацій. Реакцією на психічне перенапруження може бути головний біль, який за сучасною класифікацією позначається терміном «головний біль напруги».
  3. Виникнення цього виду болю пов'язане з підвищенням тонусу м'язів голови та шиї з подальшим спазмом судин у відповідь на стресову ситуацію.
  4. Ще однією причиною м'язевого напруження є довготривла робота з навантаженням на очі (письмо, читання, компьютер), особливо у незручному положенні або при неправильному освітленні.

За характером головний біль напруги відрізняється від інших типів головного болю у дитини.

• Це монотонний, здавлюючий біль («як в лещатах») дифузної, двосторонньої локалізації.
  • Як правило, такий головний біль не посилюється від звичайної фізичної активності.

План обстеження дитини з підозрою на мігрень та головну біль:

• крім оцінки неврологічного статусу,
  • включає електроенцефалографію (ЕЕГ),
  • УЗД судин шиї і голови,
  • консультацію офтальмолога.
  • Для виключення органічних причин головного болю проводиться МРТ головного мозку з ангіографією.

Діагностичний алгоритм у випадках головного болю напруги крім вище зазначених обстежень, включає консультацію психолога і психотерапевта з метою виключення тривожно-депресивних станів та проведення відповідної корекції.

Звертайтесь! Вам завжди раді допомогти дитячий невролог та дитячі лікарі нашої клініки.

Запис на прийом